Új márka a kifutón: Romani Design
Új márkanév születésének lehettünk tanúi szombaton, a budapesti Gödör Klubban. Magyarország első roma divatbemutatóján a Romani Design Stúdió Szociális Szövetkezet vonultatta fel ruha- és ékszerkollekcióját. A divatbemutató támogatója a Bánkitó Fesztivál volt.

Romani Design - kép: Fuszek Gábor / tekerjatora.hu
Egy ilyen divatbemutató mögött sok, kemény, kitartó, és áldozatokkal járó munka van. Erről kérdeztem Varga Erikát, a Romani Design Stúdió vezetőjét az öltözőben, ahol éppen a modelleket sminkelték.
- Mi vitt rá arra, hogy feladd az egyéni kisvállalkozásod?
- Ötvösként dolgoztam hosszú éveken keresztül vállalkozóként. Közben megszületett a romani divat ötlete és tudtam, hogy annak megvalósításához egy kreatív munkaközösségre van szükség.
- Honnan jött a szociális szövetkezet ötlete?
- Sok konferencián, találkozón vettem részt, ahol olyan vállalkozási formákat, projekteket, szociális-gazdasági modelleket mutattak be, amelyek más országokban már jól működtek. Például Angliában betörés miatt ülő rabokat bíztak meg azzal, hogy feltörhetetlen, vagy nehezen feltörhető zárakat fejlesszenek ki. A büntetésük letöltése után pedig munkát kaptak ezek az emberek. Ekkor találkoztam a szociális szövetkezeti formával, amely azért tetszett meg, mert elsősorban nem a profitról szól, hanem nagy fokú szociális érzékenységről. Kaptam az alkalmon és pályáztam az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFA) szociális szövetkezetek létrehozására kiírt programjára, amelyen nyertem és már közel egy éve működik a stúdió.
- Tulajdonképpen mi a szociális szövetkezet?
- Lényegében annyi, hogy bizonyos számú ember, nálunk ez 7 fő, létrehozza, mint vállalkozást és mindenki beletesz valamit. Pénzt, vagyontárgyat, vagy akár ötletet. Attól szociális, hogy az alapítók, illetve a munkatársak legalább 50%-nak hátrányos helyzetűnek, vagy régóta regisztrált munkanélkülinek kell lennie.
Az interjú a videó alatt folytatódik!
- Mik a tapasztalataid ezzel a vállalkozási formával kapcsolatban?
- Nagyon jónak tartom az OFA-nak ezt a kezdeményezését, hiszen anyagilag biztosítja a szövetkezetek működésének első évét. Ez elengedhetetlen, mert az első év az, ami kritikus, ekkor kell kialakítani az infrastruktúrát, kiválasztani a megfelelő munkatársakat. Tudjuk jól, hogy mindkettő pénzigényes.
- Milyen nehézségekkel kellett szembenézned az elmúlt egy év alatt?
- Leginkább egy dinamikusan működő csapat kialakításával. Mostanra sikerült olyan munkatársakat találni, akikkel gördülékenyen megy a munka. A stúdiónak profi varrónőkre, szabászokra és ötvösökre van szüksége, akikre nem igazán lehet rátalálni a hátrányos helyzetűek és munkanélküliek között, hiszen sok esetben pont a képzetlenség az oka annak, hogy ebbe a státuszba kerültek. Nagy probléma még, hogy azok, akik régebb óta munkanélküliek, nehezebben illeszkednek be egy munkacsapatba. A munkatársak másik fele, akikre nem vonatkoznak ilyen feltételek, lehet pályakezdő, vagy gyakorlott szakember. A vállalkozások beindításakor, sajnos, azt kell mondjam, hogy a kezdők nem hatékonyak, hiszen magának a vállalkozónak is egy tanulási folyamaton kell keresztül mennie és ilyenkor nagy szükség van a jó szakemberre. Őket viszont nagyon nehéz megfizetni, mert – érthető módon -, megvan az áruk. Szóval az, hogy gördülékenyen menjen a munka, hosszú folyamat.
- Hogyan látod a szövetkezet jövőjét?
- Úgy tervezem, hogy marad a szövetkezeti forma. Persze ehhez látnom kellene azt a mindenkori kormányzati szándékot, hogy egyrészt rendbe hozza a jogi hátteret, másrészt pedig ne nehezítse a pályázatok végrehajtását, mert például az adminisztráció rendkívül bonyolult és nehéz. Fontos továbbá, hogy az állam segítse a szociális gazdaságot különféle járulék-kedvezményekkel, hogy önfenntartóvá tudjanak válni a projektek.
- Mire van még szükség a hosszú távú sikerhez?
- Amiből mindig kevés van: a pénz. Akkor tud hosszú távon működni egy projekt, ha az állami szféra financiálisan tud segíteni az első időszakban.
- Hogyan látod a jövőtöket?
- Nem vagyok az feladós fajta a nehézségek ellenére sem, hosszú távon gondolkodom. Tulajdonképpen még csak két éve működnek szociális szövetkezetek Magyarországon, vagyis ez még rendkívül kis idő ahhoz, hogy bármiféle ítéletet mondjunk. Az mindenképp bizakodásra ad okot, hogy vannak olyan törekvések, amelyek azt hivatottak feltérképezni, mik az erősségei és a gyengeségei ennek a gazdasági formának. Én magam is segítem észrevételeimmel, tapasztalataimmal ezeket a kutatásokat, felméréseket.
- Pár perc múlva kezdődik a show. Látom, nagyon izgulsz. Mit jelent neked ez az esemény?
- Nagyon sokat, hiszen a kifutó, mint a Romani Design „hídja”, most fizikai valósággá vált! A stúdió hitvallása szerint a divat egy olyan erős híd a roma és nem roma társadalom között, amely hozzájárul egy toleránsabb, boldogabb társadalom kialakulásához. Mindez nem álom, hiszen a Romani Design stábja bebizonyította, hogy kellő türelemmel és elszántsággal hozzá tud járulni ahhoz a munkához, amely áttöri az előítéletekből épült falakat.
Szöveg: Mohácsi Andrea, videó: GGY
- Korábbi cikkünk a Stúdióról: Cigány motívumokkal a divat világába

















