VideókZenés-táncos

Komoly manőverek csellón – Duka Elemér csellista

2014. április 30. | Balog Zsolt

Nagy élmény olyasvalakit élőben hallgatni, aki a hegedű jóval nagyobb méretű testvérén olyan virtuozitással játszik, mintha az egy félkezes, könnyen „bejárható” hangszer lenne. Duka Elemér nem véletlenül ismert és elismert zenésze napjaink pezsgő komolyzenei életének. Csellójátéka kristálytiszta, virtuóz és könnyed.

A játékodat hallva arra lehet következtetni, hogy a magyar cigányzenei műfaj mellett a klasszikus zenében is otthonosan mozogsz. Tanultál klasszikust is?

Igen, tanultam klasszikus zenét. Azt gondolom, hogy ez alapvető dolog, bármilyen zenei műfajt művel az ember, a klasszikus nélkülözhetetlen a szilárd alapokhoz. Etűdök, skálák, versenyművek napi gyakorlása; ez a legkomolyabb tréning egy muzsikus számára. A magyar cigányzene pedig persze, hogy természetes volt számomra, hiszen zenész családban nőttem fel, így a jó példa születésem óta előttem volt, és ez nagyon sokat jelentett.

A családtagokon kívül kik hatottak rád?

Számos komoly művész van valóban nagy hatással a zenét tanulókra. Nemcsak cselló-, hanem hegedű- és zongoraművészek is. Azonban azt gondolom, hogy az egészséges versenyszellem a leginspirálóbb, vagyis ha egy fiatal olyan közegben mozog. Másokkal együtt tanulja a zenét, rendszeresen bizonyítani kell, vizsgákon, koncerteken, versenyeken. Talán ez a legnagyobb hajtóerő, megmutatni, hogy nemcsak próbákon vagy a tükör előtt gyakorolva otthon, hanem éles helyzetben is oda tudod tenni magad.

Külföldön is muzsikáltál?

Hál’ istennek igen. Rengeteg külföldi tapasztalatot szerezhettem, ezeket nagyon hasznosnak, és fontosnak tartom. De ebből is kiemelném a közös munkát Hosszú Géza hegedűművésszel. Ő alapította meg a Bohemian Virtuosi nevű zenekart. Ez nagy hatással van a komolyzenei világ fiatal művészeire, magyarokra és külföldiekre. Hosszú Géza folyamatosan jelen van a nemzetközi színtéren is, elismerik egyedülálló zenei tudását, emellett nagyon jó a szervezőkészsége is, ami elengedhetetlen egy csapat összetartásához, irányításához. A Bohemian Virtuosival számos helyen jártunk a világon, nagyon híres zenészekkel játszhattunk együtt. Hogy egy példát is mondjak, ami számomra talán a legmeghatározóbb volt, együtt játszhattunk Marta Argerich-csel. Ez mindannyiunknak komoly pluszt jelentett, zeneileg, emberileg egyaránt.

És a jövő? Cigányzene vagy klasszikusok?

Szeretnék jobban ráfeküdni a klasszikusokra. A jelennel igazán elégedett lehetek. Játszom több zenekarban is, például a Roma Hungaricum Állami Művészegyüttesben, és a már előbb említett Bohemian Virtuosiban is, mindkettőt nagyon élvezem. Naponta próbák, sűrűn koncertek. De úgy érzem, hogy most jobban rá kell erősítenem a klasszikus zenére. A hosszú távú célként pedig a szólista karrier, amiért most rengeteget dolgozom.